31. maj 2024.
Svetski dan bez duvana obeležava se tradicionalno 31. maja.
Ove godine Svetska zdravstvena organizacija (SZO) plasirala je poruku kojom nastoji da podigne svest javnosti o štetnom uticaju duvanskih proizvoda na decu i mlade.
Prema podacima iz 2022. godine, širom sveta najmanje 37 miliona mladih ljudi starosti 13–15 godina koristi neki oblik duvana, od toga u evropskom regionu SZO čak oko 4 miliona dece.
Zašto duvanska industrija cilja upravo na decu i mlade? Da bi se obezbedio stalni priliv novih korisnika, duvanska industrija radi na stvaranju onih okruženja koja promovišu prihvatanje duvanskih proizvoda među svakom sledećom generacijom.
Obezbeđivanje tržišta postiže se širokom paletom poslovnih i marketinških strategija, razvojem novih prizvoda, a posebno taktikama oglašavanja koje su privlačne upravo deci i adolescentima.
Popularnost proizvoda kao što su elektronske cigarete i nikotinske vrećice beleži ogroman rast među mladima tokom poslednjih nekoliko godina. Procenjuje se da je tokom 2022. godine 12,5% adolescenata u Evropskom regionu koristilo e-cigarete, u poređenju sa tek 2% odraslih. U nekim zemljama evropskog regiona, stope upotrebe e-cigareta među školskom decom su čak 2-3 puta veće od stopa pušenja običnih cigareta.
U Srbiji trend jasno pokazuje tendenciju prevladavanja elektronskih cigareta među mladima u poslednjih par godina. Poslednje istraživanje iz 2022. godine o ponašanju u vezi sa zdravljem dece školskog uzrasta u Republici Srbiji, pokazalo je da je upotreba elektronskih cigareta kod nas veoma zastupljena i da je elektronske cigarete probao čak svaki peti učenik petog i sedmog razreda osnovne i prvog razreda srednje škole, sa gotovo podjednakom učestalošću korišćenja među dečacima i devojčicama.
Od trenutka pojavljivanja na tržištu, dizajn i izgled elektronskih cigareta se stalno menja, što se odražava i na njihove farmakološke, toksikološke, ali i ekološke karakteristike. Zabrinjavajućem porastu popularnosti ovih proizvoda među mladima u velikoj meri doprinosi i nedovoljna informisanost o njihovim pravim karakteristikama, što za direktnu posledicu ima potcenjivanje rizika po zdravlje koje mladi neretko pokazuju i u istraživanjima. Svemu tome značajno doprinosi i sam atraktivan dizajn, širok spektar aroma, pristupačnost i dostupnost, pre svega kroz razvoj novih generacija elektronskih cigareta za jednokratnu upotrebu. Ključni faktor koji doprinosi rastu popularnosti je i sam način plasiranja ovih proizvoda na tržište, putem kanala komunikacije bliskih mladima, uz dizajn i poruke koje su oblikovane ciljano za ovu populaciju, uz angažovanje brojnih influensera na koje se ugledaju.
U takvoj atmosferi i porukama vršnjaka putem društvenih mreža, koje se šire neverovatnom brzinom, ostaju skoro nevidljivi dokazi o ovim proizvodima koji potiču iz relevantnih naučnih izvora. Ti dokazi ukazuju na to da za decu i mlade upravo elektronske cigarete mogu poslužiti kao „ulazni“ proizvod ka budućem konzumiranju daleko šire palete duvanskih proizvoda, uključujući i tradicionalne cigarete. Uz sve to, zanemaruje se i činjenica da aerosoli elektronskih cigareta sadrže jedinjenja koja, pored toga što su i sama toksična, olakšavaju stvaranje zavisnosti od nikotina te tako povećavaju verovatnoću da mladi koji koriste elektronske počnu da koriste i tradicionalne cigarete.
Zbog svega navedenog, cilj ovogodišnjeg Svetskog dana bez duvana i globalne kampanje SZO jeste da se podstakne najšira javnost, svako dete, roditelj, nastavnik, zdravstveni radnik i sve društveno odgovorne organizacije i pojedinci, da bi se smanjio uticaj manipulativnih marketinških poruka u vezi sa duvanskim proizvodima na mlade, pa samim tim i uticaj na zdravlje generacija koje dolaze.
Copyright Ⓒ 2024 Crveni krst Beograd. Sva prava zadržana. Izradio Vihor d.o.o.