Crveni krst Beograd
30. decembar 2024.
Projekat “NOVA“- Nova partnerstva i mogućnosti za inovativne i održive pristupe socijalnoj integraciji ugroženih grupa na tržištu rada (NoVA)
Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja RS konkurisalo je sa partnerima sredinom 2020.godine sa predlogom projekta „NOVA“ kod Evropske komisije – Odsek zapošljavanja, socijalne politike i inkluzije.
Implementacija projektnih aktivnosti počela je 1.novembra 2021.godine dok su sporazumi o saradnji na implementaciji projekta “NOVA” sa Ministarstvom za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja potpisani 16.decembra 2021.godine.
Partneri na projektu bili su Nacionalna služba za zapošljavanje RS, Crveni krst Srbije i to organizacije Crvenog krsta u Beogradu, Novom Sadu i Nišu, Centar za socijalnu politiku, Ipsos Stratedžik Marketing i Institut za socijalnu zaštitu Republike Slovenije, kao međunarodni partner.
Projekat je bio finansiran od strane EU u okviru programa zajednice EaSI (Evropski program za zapošljavanje i socijalne inovacije) i jedan je od 8 projekata na nivou cele Evrope. Njegov značaj je u kreiranju buduće politike EU i Srbije u oblasti socijalne zaštite i zapošljavanja i usmeren je na razumevanje potreba i stavova korisnika novčane socijalne pomoći u vezi sa učešćem na tržištu rada.
Opšti cilj projekta je doprinos u poboljšanju položaja ugroženih grupa u Srbiji i Beogradu, njihovoj većoj zapošljivosti i integraciji u društvo. Postizanje zadatog cilja moguće je samo ukoliko se smanje barijere ka socijalnim uslugama i poboljša pristup tržištu rada najugroženijih grupa u Srbiji i Beogradu, kroz integrativne pristupe i nova partnerstva.
Potpisivanjem Sporazuma započele su aktivnosti na formiranju Lokalnog tela u našem gradu. Odluka o formiranju Lokalnog tela za praćenje i implementaciju projekta „NOVA“ doneta je 29.03.2022.godine, a u Beogradu je Lokalno telo formirano 11.04.2022.godine i u njemu su bili predstavnici Nacionalne službe za zapošljavanje-Filijale za grad Beograd, Gradske uprava - Sekretarijata za socijalnu zaštitu, Gradskog centra za socijalni rad, Fakulteta političkih nauka-Studije socijalne politike i socijalnog rada i saradnici Crvenog krsta Beograd.
U izboru članova ovog tela vodili smo se potrebom da u timu budu predstavnici ustanova i institucija koje se bave sprovođenjem mera i politika socijalne zaštite i zapošljavanja ali ujedno i predstavnik visokoškolske ustanove koja se bavi obrazovanjem budućih socijalnih radnika. Profesionalne kompetencije predstavnika našeg lokalnog tela obezbedile su nam lakše definisanje zadataka i koraka u realizaciji projektnih zadataka.
Zadatak Crvenog krsta Beograd kao partnera u projektu „NoVA“ bio je intervjuisanje i priprema individualnog plana za preko 100 korisnika koji se nalaze na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje, a istovremeno su primaoci novčane socijalne pomoći ili članovi porodica u kojima postoje primaoci novčane socijalne pomoći.
U prvih šest meseci realizacije projekta, prema planu i programu aktivnosti u okviru projekta, od strane Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, Ipsos Stratedžik Marketinga i Nacionalne službe za zapošljavanje, uz saglasnost svih partnera na projektu, izrađena je anketa za planirano istraživanje. Ipsos je istraživanje sproveo na reprezentativnom uzorku koji je činilo 800 ispitanika sa evidencije NSZ iz cele Srbije. Ispitanici su bili korisnici novčane socijalne pomoći, starosti od 20-59 godina i od I do V stepena stručne spreme.
Uvodna konferencija, kojom je zvanično započeta realizacija projekta, održana je 6. maja 2022.godine. Na pomenutoj konferenciji, koju je otvorio tadašnji ministar, učestvovao je i Martin Klauke, šef operacija II, Delegacija EU u našoj zemlji.
U periodu od 30. maja do 3. juna 2022.godine realizovana je prva planirana studijska poseta partnerima u Sloveniji na kojoj su učestvovali koordinatori projekta iz Niša, Novog Sada i Beograda, kao i predstavnici partnerskih organizacija na projektu. Partner iz Slovenije, Institut za socijalnu zaštitu Republike Slovenije, organizovano je posete ustanovama socijalne zaštite, Centru za socijalni rad, Nacionalnoj službi za zapošljavanje, Ministarstvu za rad Republike Slovenije i tom prilikom su članovi delegacije iz Srbije upoznati sa realizacijom projekta „Socijalna aktivacija“ koji se u Sloveniji realizuje već pet godina i koji je takođe podržan sredstvima EU.
Nacionalna služba za zapošljavanje RS je u periodu od 08-10.juna 2022.godine u Vrnjačkoj Banji organizovala „Peer Review“ za sve realizatore projekta sa ciljem razmene iskustava, a sve u cilju sagledavanja mogućnosti uspostavljanja integrisanog sistema usluga socijalne zaštite.
Prema planu, Nacionala služba za zapošljavanje je 12.septembra 2022.godine počela sa pozivanjem lica sa evidencije Filijale za grad Beograd. Pre ove aktivnosti potpisan je sporazum sa NSZ o zaštiti podataka korisnika sa evidencije NSZ.
Saradnici Nacionalne službe za zapošljavanje-Filijala za grad Beograd su u tri ciklusa pozivali lica sa svoje evidencije koja su bila korisnici novčane socijalne pomoći i obaveštavali su ih o mogućnostima koje mogu ostvariti kroz projekat „NOVA“ i upućivali su ih na razgovor u Crveni krst. Razgovor sa korisnicima je obavljan u najkraćem roku kako ne bi prošlo previše vremena od prvog razgovora koji je obavljen sa korisnicima. Plan je bio da se svake nedelje obavi kontakt sa 40 korisnika.
Saradnici Crvenog krsta Beograd, koji aktivno učestvuju u projektu, započeli su sa pozivanjem potencijalnih učesnika projekta na osnovu dostavljenih spiskova počev od 19.septembra 2022. Razgovor je vođen na osnovu seta pitanja koja su pripremljena na bazi ankete koju je sproveo Ipsos. Nakon tri ciklusa razgovora obavljenih sa korisnicima 21 lice je izjavilo da želi da se uključi u projektne aktivnosti.
Glavni izazov u ovom ciklusu regrutovanja korisnika bio je u sledećem:
- Korisnici nisu imali potpunu informaciju o projektu i mogućnostima koje nudi;
- Korisnici su bili starija lica i u mogućnosti da aktivno rade još vrlo kratko vreme;
- Prema izjavama korisnika oni nisu bili u mogućnosti da se uključe u proces edukacije zbog zdravstvenog stanja (hronično bolesni, trudnice..);
- Korisnici su u manjem broju otvoreno rekli da ne žele da učestvuju u projektu ili da nisu više korisnici novčane socijalne pomoći.
Od ukupnog broja pozvanih i anketiranih šest lica je izjavilo da brine o članovima porodice. Naglasili su i da ne mogu da ih ostave na brigu i staranje bilo kome i da se oni isključivo mogu brinuti o njima, te ne mogu doći na intervju ali i da nisu u mogućnosti da rade.
Međutim, najveći broj korisnika nije pokazao zainteresovanost za učešće u projektu, odnosno uključenje u aktivno traženje posla.
Najčešći razlozi koje su navodili su bolest i strah da će izgubiti postojeće beneficije, uprkos uveravanju da do toga neće doći.
S obzirom da je nakon završena tri ciklusa pozivanja korisnika sa evidencije Nacionalne službe za zapošljavanje bio jako slab odziv za uključenje u projekat, Crveni krst Beograd započeo je seriju razgovora sa saradnicima iz udruženja, institucija i organizacija koje rade sa sličnom ciljnom grupom.
U periodu od početka oktobra do kraja novembra obavljeni su razgovori i sastanci sa saradnicima iz ustanova za obrazovanje odraslih (OŠ „Branko Pešić“ i OŠ „Đuro Salaj“), predstavnikom GO Palilula nadležnim za praćenje neformalnih naselja na opštini Palilula, predstavnicima Saveza za cerebralnu i dečju paralizu Beograd i organizacije „Dečje srce“, kao i predstavnicima tri lokalne organizacije Crvenog krsta u Beogradu (Crveni krst Lazarevac, Crveni krst Surčin i Crveni krst Voždovac).
Najznačajniji zaključci iz kontakata koje smo ostvarili sa saradnicima bili su:
ü Potencijalne učesnike u projektu treba dodatno motivisati obezbeđenjem prevoza i ishrane za vreme trajanja obuke;
ü potencijalni korisnici nisu zainteresovani za promenu postojećeg statusa s obzirom da su jako dugo u statusu lica koja primaju socijalnu pomoć i koriste beneficije na osnovu statusa koji imaju;
ü jedan broj korisnika novčane socijalne pomoći i članovi njihovog domaćinstva ostvaruju dodatna sredstva otkupom sekundarnih sirovina i ta sredstva ulaze u ukupne prihode domaćinstva ali ne utiču na prava iz oblasti socijalne zaštite;
ü predložene programe obuke ne treba organizovati u trajanju dužem od 2-3 meseca kako bi polaznici završili ciklus obuke.
Ovi zaključci su apsolutno bili identični zaključcima koje smo imali i nakon razgovora obavljenih sa potencijalnim kandidatima upućenim od strane NSZ-Filijale za grad Beograd.
Na bazi ankete i razgovora koji su vođeni sa štićenicima/korisnicima pomenutih ustanova i institucija napravljen je set obuka i treninga, kao i usluga za koje postoji najveća zainteresovanost, urađena je i analiza tržišta i potencijalnih pružalaca usluga.
Nakon sprovedenog tendera izvršen je izbor pružaoca usluge sa kojim je potpisan i Ugovor o pružanju usluga u trajanju od 12 meseci, odnosno do 15.aprila 2024.godine. Na taj način je „Božidarac Digital“ postao naš izuzetno važan saradnik u realizaciji postavljenih zadataka kod koga su korisnici NSP mogli da biraju jedan od 13 kurseva ili 23 zanata, kao i obuke za vozače C, D ili E kategorije ili jednu od dve usluge brige o članovima porodice (deca ili stariji).
S obzirom na iskustvo u radu sa ovom ciljnom grupom i na osnovu već obavljenih razgovora u prvom ciklusu regrutovanja korisnika tokom septembra i oktobra 2022. godine, u drugom ciklusu početkom 2023. godine, obavljeni su početni razgovori sa većim obuhvatom korisnika od planiranog. Ukupno 157 korisnika je upućeno pružaocu usluga sa ciljem uključivanja u projektne aktivnosti i započinjanja stručnog usavršavanja između ostalog i od strane saradnika iz Centra za socijalni rad.
Pružalac usluga je kontaktirao sve korisnike i pozvao ih na inicijalni intervju. Ovom prilikom je mentor od korisnika dobio osnovne informacije o njihovom bračnom, porodičnom, obrazovnom statusu i profesionalnom iskustvu. Na osnovu njihovih interesovanja i želja formirane su grupe polaznika koje su vrlo brzo počele da prate teorijsku i praktičnu nastavu, a sve po dostavljenom programu rada. Od ukupnog broja potencijalnih učesnika u programu, na razgovoru sa pružaocem usluge bilo je ukupno 87 osoba, što je samo 55% svih ispitanika koji su se prethodno izjasnili da žele da budu deo projekta. Od tog broja 63,2% su bile žene, a 36,8% muškarci. Osnovnu školu završio je 31% potencijalnih učesnika u projektu, približno toliko je bilo i kandidata sa srednjom stručnom spremom (32,2%). Približno je ista bila zainteresovanost za obuku kod svih starosnih grupa.
Nešto manje od deset posto korisnika do sada nije bilo zaposleno ili radno aktivno (kategorija najmlađih učesnika u projektu). Većina ispitanika nije bila formalno zaposlena već je bila angažovana na poslovima sa nepunim radnim vremenom (poslovi higijeničara ili građevinskog radnika). Takođe, većina je izjavila da duži period nije bila radno angažovana.
Verovatno su svi ovi elementi uticali na njihovu spremnost i motivaciju da se uključe u projektne aktivnosti u cilju njihovog osnaživanja kroz obrazovanje i profesionalnu orijentaciju. Nakon inicijalnog intervjua, pružalac usluga je sa svakim korisnikom potpisao izjavu/saglasnost za učešće u projektu kao i saglasnost za obradu podataka. Odmah nakon razgovora formirane su grupe i započeta je edukacija na osnovu želja koje su pojedinačno iskazali učesnici u projektu.
Svakog meseca pružalac usluge je Crvenom krstu Beograd dostavljao narativne izveštaje i prateću dokumentaciju o svakom kandidatu, kao i spisak polaznika obuke.
Do kraja jula bez većih poteškoća formirane su grupe polaznika za određene kurseve i obuke. Nakon tog perioda pristupilo se i organizovanju individualnih časova, s obzirom na to da je bilo neracionalno čekati formiranje grupe zbog nepoštovanja zakazanih termina obuke, nedolaska na grupne obuke i slično od strane polaznika obuke.
Poznato je da višegodišnji status korisnika novčane socijalne pomoći dovodi do neke vrste pasivizacije u pronalaženju drugih načina za rešavanje sopstvenog statusa.
U 2023.godini obuku je završilo ili započelo 68 kandidata.
Uprkos svim naporima koje je pružalac usluga uložio da se formiraju grupe i organizuju obuke, bilo je očigledno da će biti izazovno dostići postavljeni cilj, a to je da 100 korisnika novčane socijalne pomoći završi obuku ili kurs i time stekne profesionalne veštine koje će im obezbediti veće šanse za zapošljavanje na tržištu rada. Preostali potencijalni kandidati, koji su korisnici novčane socijalne pomoći i koje je kontaktirao saradnik iz Centra za socijalni rad, nisu bili motivisani da se uključe u ponuđene obuke. Kod njih je bio vidljiv nedostatak odgovornosti u preuzimanju bilo kakvih obaveza. Nisu dolazili na zakazane termine kod pružaoca usluga iako im se izlazilo u susret i organizovala se za njih individualna nastava.
S tim u vezi Crveni krst Beograd je realizovao krajem 2023.godine dodatne aktivnosti i započeo je sa traženjem potencijalnih kandidata koji ispunjavaju zadate kriterijume i mogu uzeti učešće u projektnim aktivnostima.
U cilju prevazilaženja nastalog izazova ponovo su započeti razgovori sa saradnicima koji brinu o istoj grupi korisnika kao i mi. U komunikaciji sa članicom Lokalnog tima, koja je predstavnik lokalne samouprave, obavljeni su razgovori sa predstavnicima nekoliko NVO. Takođe, predstavnici Crvenog krsta Lazarevac obavili su razgovor sa socijalno-ugroženim korisnicima uključenim u program narodnih kuhinja koji ova organizacija realizuje u svojoj opštini. Zahvaljujući obavljenim razgovorima i postignutim dogovorima formirane su nove grupe polaznika za konobare, negu noktiju i dr. Poslednji kurs nege noktiju organizovan je u Lazarevcu.
Do kraja marta 2024.godine završena je obuka svih 100 učesnika u projektu NOVA u Beogradu.
U projektu je izuzetno značajno bilo prisustvo i rad mentora kroz sve faze projektnih aktivnosti od momenta pozivanja potencijalnih učesnika u projektu, ulaznog intervjua, uključenja u proces teorijske nastave i praktične obuke, do radionica na temu pisanja radne biografije, motivacionog pisma i podrške u traženju posla i sl. Realizacija mentorske faze je pokazala da je za većinu polaznika neophodna kontinuirana podrška. Bilo kroz individualni rad mentora sa polaznicima ili kroz organizovanje radionica pisanja radne biografije i veštine komunikacije sa potencijalnim poslodavcima i radionica o korišćenju društvenih mreža u traženju posla. Mentori našeg pružaoca usluga „Božidarc Digitala“ bili su izuzetno posvećeni i pružili su veliku podršku učesnicima kroz sve faze mentorskog rada.
Nakon završene obuke očekivanja korisnika NSP su bila različita. Tako je jedan manji broj kandidata, koji je završio obuku, očekivao da bude odmah radno angažovan. Interesovanje jednog broja korisnika za radno angažovanje bilo je više deklarativno jer su u momentu kada se upute kod potencijalnih poslodavaca na razgovor navodili razloge zašto ne mogu prihvatiti ponuđeno: zarada neće biti zadovoljavajuća, ne mogu prihvatiti rad vikendom ili rad svakog dana i sl.
Jedan broj korisnika koji su završili obuku izrazili su želju da pohađaju dodatni kurs, što im je pružalac usluga i pružio ali o svom trošku. Pružalac usluga „Božidarac Digital“ organizovao je i individualna savetovanja kako bi se identifikovali njihovi specifični ciljevi i pružila dodatna podrška u njihovom napretku.
U strukturi učesnika u projektu u Beogradu je bilo znatno veće učešće žena (65 % svih učesnika). Od ukupnog broja polaznika 4% je bilo bez osnovne škole, a 42% je bilo sa završenom osnovnom školom ili Školom za osnovno obrazovanje odraslih. Sa srednjom školskom spremom bilo je 41% učesnika u projektu (2 učesnika su završavala srednju školu). Završenu višu ili visoku školsku spremu imalo je 11% učesnika.
Svega 23 polaznika nisu imala radno iskustvo i to su većinom bili mlađi učesnici u projektu. Najveći broj učesnika u projektu, njih 39 koji su završili teorijski i praktični deo obuke, bili su angažovani na privremenim i povremenim poslovima, honorarnim, sezonskim ili na poslovima prikupljanja sekundarnih sirovina. Ukupno 56 % učesnika u projektu bilo je romske nacionalnosti.
U završnoj evaluaciji projekta 56 % korisnika je izjavilo da im je potrebna i dalja podrška. Oko 4% korisnika je u oceni obuke izjavilo da smatraju da je potrebno više praktičnog rada i prakse.
Najznačajniji izazovi u realizaciji projekta bili su:
ü Motivacija korisnika NSP da se uključe u projektne aktivnosti bila je izuzetno mala (ovo je posebno značajno zato što korisnici nisu bili uskraćeni za prava iz socijalne zaštite za vreme trajanja projekta). Obavljeni su inicijalni razgovori sa preko 300 korisnika NSP u Beogradu;
ü Senzibilisanje instruktora i partnera u radu sa ranjivim grupama (kompanije, restorani, saloni i druga pravna lica u kojima je organizovana praktična nastava);
ü Potreba za stalnom komunikacijom sa polaznicima obuka i prilagođavanje termina obuka;
ü Iznenadna odluka o promeni izabranih obuka od strane korisnika-polaznika obuke;
ü Česte promene kontakt podataka polaznika obuke;
ü Sezonski rad korisnika NSP koji automatski dovodi do izostanka sa obuka;
ü Porodični ili zdravstveni problemi koje korisnici NSP navode kao razloge da ne započnu obuku ili da od iste odustanu;
ü Nezainteresovanost kandidata koja utiče na odlaganje početka obuke, nedolazak u ugovorenom terminu obuke i sl;
ü Pretvaranje grupne u individualnu nastavu što je bilo posebno izazovno za pružaoca usluge;
ü Odustajanje na 50% realizovane obuke i prekid svake dalje komuikacije i kontakta sa mentorom (registrovan kod 14 polaznika obuke);
ü Nerealna očekivanja visine zarade i neprihvatanje ponuda za radnim angažovanjem.
Preduslovi koji su ispunjeni i koji su doprineli uspešnoj realizaciji projektnih zadataka i ciljeva:
- Veliki izbor obuka i kurseva u ponudi;
- Fleksibilnost u organizaciji obuka (mogućnost promene termina, vrste obuke i sl.);
- Mentorski rad i potpora u svim fazama aktivacije korisnika NSP.
Veliki značaj u celokupnom projektu bio je i mogućnost organizovanja studijskih poseta (Lisabon 2023.godine i Ljubljana 2024.godine) gde su saradnici na projektu imali mogućnost da se upoznaju sa iskustvima u aktivaciji korisnika NSP u drugim zemljama.
Crveni krst Beograd je za vreme trajanja projekta održao 11 sastanka sa Lokalnim timom. Posebno značajan bio je sastanak organizovan u maju 2024.godine na kome je prisustvovala i gđa. Ketlin Ester Somedi, projektni oficir. Poseta je organizovana u prostorijama Crvenog krsta Beograd i u prostorijama pružaoca usluga „Božidarac Digital“.
Predstavnici Crvenog krsta Beograd učestvovali su i na Završnoj konferenciji održanoj 28. i 29.11.2024.godine u Beogradu.
*Na završnoj konferenciji predstavnik „Božidarac Digitala“ nas je obavestio da je jedan od kandidata završio kurs obuke za vozača C kategorije nakon završetka ugovornih obaveza. S obzirom da je u pitanju bio ujedno i prvi kandidat koji je došao na razgovor pružalac usluga je doneo odluku da samostalno podmiri troškove obuke i ispita prema autoškoli (na taj način je u Beogradu obuku uspešno završio 101 korisnik NSP).
Uspešnosti projekta doprinela je izuzetno kvalitetna saradnja svih partnera u projektu kao i spremnost pružaoca usluga da se maksimalno prilagodi potrebama korisnika i na taj način obezbedi da 100 korisnika NSP završi obuku i stekne sertifikat. Podrška Lokalnog tima bila je dragocena, a njihovo znanje i iskustvo vodili su nas kroz celokupan proces realizacije projektnih aktivnosti.
Više informacija o projektu može se naći na stranici www.nova.org.rs
Copyright Ⓒ 2025 Crveni krst Beograd. Sva prava zadržana. Izradio Vihor d.o.o.